söndag 29 september 2013

Milton och döden..

I torsdags gick vår älskade Milton bort. Han blev 10 år och jag vet att det var år av lycka och kärlek.
Någon körde på honom när han var ute och gick någon gång tidigt på morgonen, för när jag ropade kom han inte som han alltid brukade göra.

Milton och Maja kom till mig i början av december 2003. Egentligen skulle jag bar haft Maja, men de skulle avliva den andra kattungen om ingen tog den så jag tog honom också. En katt till kunde ju inte vara så farligt :-) och det var min älskade Milton. Ni kan tro att det vart full rulle hemma med två. En och annan vas har rykt under åren, och en och annan blomma... för att inte tala om all mat han har snott under åren. En riktig liten tjuv var han. När vi flyttade till sorunda började han och Maja vara ute så mycket det gick och någonstans inom mig så visste jag att han skulle bli påkörd...

Han har alltid varit min bebis och vi har haft en ganska speciell relation. Vi har sovit ihop och när jag legat i soffan har han alltid legat bredvid eller på mina ben. Han har varit den som hållit ordning på mattider och sagt till när det varit dags för utgång och lådbyte. Han hade sina idéer: när jag satt på toa ville han alltid bli kliad på magen och slängde sig ner på badrumsgolvet, han skulle alltid ha sitt huvud i min hand när han skulle sova, låg en matbit på golvet var han där och åt upp den. 

När Thomas ringde mig i torsdags den 26/9 och sa att han hade hittat Milton och att han var påkörd visste jag att dagen var kommen för Milton. När vi kom till veterinär Patrik G på Södra Djursjukhuset så visade det sig att Milton blivit påkörd bakifrån och ryggen gått av. Vidare så var hela baken skadad och tarmar och urinblåsa var av från kroppen. Det fanns inte mycket de kunde göra...

Mary fick komma med upp till Södra för att ta farväl hon också. Vi gav Milton met smärtstillande och jag lade mig bredvid honom på golvet. Vi låg där en stund och myste, sedan sa jag till Patrik att nu var det dags. Nu var vi redo...

Milton fick den sista sprutan och några sekunder senare somnade han in i lugn och ro omgärdad av sin familj.

Vi fick alla den bästa vård och omtanke av personalen och Patrik G på Södra. De är fantastiska och de kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. 


Farväl min älskade Milton, du finns alltid hos mig.....

2 kommentarer:

  1. :'( Min älskade syster! <3
    Milton kommer att saknas av många.
    Jag kommer sakna min "soffrival".
    Sov gott Milton.

    SvaraRadera
  2. Det där kunde man inte läsa utan att fälla en tår. Jag vet hur mycket dina katter betyder för dig. Milton har det bra trots att det gör ont .
    Kramar till dej vännen <3

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck innan du går vidare :-)